Krążą legendy dotyczące wynagrodzeń zagranicznych gwiazd za kontrakty reklamowe. Światowe gwiazdy reklamują luksusowe marki: perfumy, kosmetyki, domy mody , odzież, biżuterie, samochody itp.
Na naszym rynku reklamowym jest już nieco gorzej. Nasze rodzime gwiazdy pojawiają się głównie w reklamach banków, kredytów, sieci komórkowej i odzieży.
A jeśli weźmiemy pod lupę nasze polskie wokalistki w reklamie, to produkty i usługi, które promują bardzo często się powielają.
Być może wynika, to z faktu, że z racji ich zawodu nie wszystko mogą reklamować, nie we wszystkim będą wiarygodne i nie wszystko "sprzedadzą" swoją twarzą. A może same, mając na uwadze kreowanie swego wizerunku, dobierają odpowiednie dla siebie kontrakty.
Faktycznie trzeba być bardzo ostrożnym w doborze kontraktów reklamowych. Bardzo łatwo jest się "sprzedać", a jeszcze łatwiej ośmieszyć. Przykładem może być Katarzyna Skrzynecka, która występując w reklamie wyrobów wędliniarskich szybko została wyśmiana i nazwana "Królową Pasztetów". I na nic jej argumenty, że reklamowana żywność to luksusowe wyroby z indyka itp. Niechlubna łatka wędruje za Kasią do dziś.
Niezbyt też udała się Tatianie Okupnik reklama pasty do zębów. W samej kampanii nie byłoby nic złego, gdyby nie fakt, że do tubki pasty do zębów dodawana była płyta z najnowszym singlem wokalistki pt. "Maximum". Trzeba przyznać, że to nie do końca trafiona droga promocji swojej muzyki.
Są też reklamy - a może produkty i usługi nieco kontrowersyjne. Dwie Kasie - Cerekwicka i Klich zostały twarzami ,a raczej szczękami znanej warszawskiej kliniki dentystycznej.
A słynna Ekomama - Reni Jusis - w towarzystwie Patrycji Markowskiej i Marii Sadowskiej promowała kilka lat temu plastry antykoncepcyjne.
Na szczęście są wokalistki, które dość uważnie dobierają kampanie reklamowe, w których biorą udział. Przykładem takiej gwiazdy jest Monika Brodka, która do tej pory reklamowała kosmetyki AA oraz Samsunga Galaxy. Brodka wzięła także udział w konkursie zorganizowanym przez firmę Żywiec, ale z uwagi na to że jest to główny sponsor "Męskiego Grania" wstydu nie było. W podobnej kampanii wystąpiła ostatnio także Mela Koteluk.
Bardzo często w mediach pojawiają się listy "najdroższych gwiazd". A najdroższe znaczy też najbardziej pożądane. Wśród tych najdroższych z najlepszych wyróżnić możemy cztery muzyczne królowe polskiej reklamy.
Edyta Górniak
Cały czas na topie, choć nowych piosenek jak na lekarstwo. W swojej ponad 20-letniej karierze Edyta reklamowała m.in. margarynę TINA, mydło LUX, polisę Commercial Union, radio (RMF FM i Radio Zet), kosmetyki Soraya, bank ING, wodę mineralną Cisowianka oraz luksusowe apartamenty Avangarden.
Kayah
Jest jedną z pierwszych wokalistek, która reklamowała sieć komórkową (niezapomniana "Karta POP"). Poza tym użyczyła swojego wizerunku do promocji m.in.: kosmetyków marki Oceanic (były baty za mocny retusz w reklamie), obuwia InBlu, wody Ustronianka, Radia Zet oraz RMF Classic, nieistniejącego już portalu Arena.pl, herbaty Lipton oraz sieci Orange.
Justyna Steczkowska
Artystka często podkreśla, że bierze udział w komercyjnych projektach celem zdobycia środków na nowe projekty artystyczne. Stąd też tak liczny udział Justyny w reklamach. Na szczęście przekłada się to na kolejne albumu Artystki. Justyna promowała m.in: rajstopy Gatta, szampon Clear, markę Peugeot, herbatę Loyd, produkty do pielęgnacji włosów oraz odzież Smilano.
Doda
Królowa jest tylko jedna - ale jeśli chodzi o reklamy Doda już się musi podzielić tronem. Od początku swej kariery Doda pojawiła się w kampaniach reklamowych wielu firm. Ostatnio znana jest bardziej z reklam niż z własnej twórczości. Doda była już twarzą rajstop ... He he :-) Promowała własną linię Dodaline, gadżety do komórek Fanabe, odzież Big Star, własną linię odzieżową, lody Koral oraz sieć Media Markt.
Inne wokalistki też nie narzekają na brak propozycji reklamowych.
Anna Maria Jopek reklamowała już m.in. kosmetyki Yoskine, wodę Bonaqua, własną linię biżuterii W.Kruk oraz bank Millenium.
Anita Lipnicka wzięła udział w kampaniach herbaty Lipton (wraz z Johnem Porterem) i radia RMF FM.
Radio RMF FM reklamowały także Kora, Halina Mlynkova i Agnieszka Chylińska.
Ta ostatnia, w ostatnim czasie dość mocno udzielała się na polskim rynku reklamowym. Kontrowersyjna wokalistka reklamowała ubezpieczenia firmy AVIVA oraz sieć komórkową Play. Kilka lat wcześniej swoim wizerunkiem promowała popularną grę komputerową Sims.
Kasia Kowalska wiele lat temu reklamowała zegarki Casio, a ostatnio Bank Millenium.
Zegarki Casio jeszcze w latach 90-tych ubiegłego tysiąclecia reklamowała także Natalia Kukulska. Poza tym wokalistka wzięła udział w kampaniach m.in.: czekoladek, obuwia Bata i biżuterii Natalia Gold.
Siostry Przybysz promowały kredyt, odzież Reebok, sprzęt nagłośnieniowy oraz herbatę Lipton.
Maryla Rodowicz - królowa polskiej piosenki - pojawiła się kampaniach reklamowych wódki oraz lodów Koral.
Młodsze wokalistki także nie próżnują. Ewa Farna reklamowała perfumy sygnowane jej imieniem, lalki Monster High, MTV Mobile oraz restaurację Subway. Marina wzięła udział w kampanii Samsunga Wave i gry Dance Star Impreza. A Iza Lach promowała odzież Reebok.
Ania Wyszkoni wystąpiła w reklamie Biura Podróży, Dorota Miśkiewicz promowała salon SPA, Renata Przemyk markę odzieżową Plich, Maria Peszek konto Inteligo, Ania Dąbrowska - Nissana Micrę.
Głośno było w zeszłym roku o reklamie rajstop firmy Adrian. Wystąpiła w niej niepełnosprawna wokalistka Monika Kuszyńska. Firma ta poza tym wypuściła linię rajstop dla kobiet puszystych i dla ... mężczyzn.
Ta kampania pokazała ile barier jest jeszcze do pokonania - również w reklamie. Dobrze, że nasze wokalistki równie często co w reklamach pojawiają się w przeróżnych kampaniach prozdrowotnych, ekologicznych i społecznych .